Používáme cookies, které sledují pohyb na webu, aby umožnily vyhodnocení používaných stránek. Cookie nemůže v žádném případě poskytnout přístup k Vašemu počítači nebo datům, která nám neposkytnete. Používání cookies je dobrovolné a můžete jej odmítnout. Většina prohlížečů je automaticky přijímá, ale obvykle můžete toto chování změnit v nastavení prohlížeče. To Vám nicméně může částečně omezit nebo úplně znemožnit používat některé funkce webu.

Přijmout Odmítnout

O značce

Velikonoční zajíc dobývá svět

Remscheid, Velikonoční neděle v roce 1899. Děti si hrají, Johann Vaillant bere do ruky noviny, aby si je v klidu přečetl. Při listování časopisem Alte und Neue Welt narazí nečekaně na kuriózní obrázek: z vajíčka se líhne zajíc; kolem vajíčka stojí červenolící trpaslík a roztomilá zvířátka a žasnou nad tím divem. Johann Vaillant je fascinován a rozhodne se, že obrázek a jeho copyright získá. Oné Velikonoční neděle začala úspěšná historie značky firmy Vaillant.

Design pro úspěch firmy

„Zajíc ve vajíčku“ zdobí od roku 1899 výrobky, katalogy a prospekty firmy Vaillant GmbH. Za důsledným používáním značky firmy Vaillant se skrýval promyšlený systém. Vaillant od počátku směřoval k vytvoření nezaměnitelného firemního profilu. To, co začalo jako jedna z tisíců řemeslnických provozoven v dílně v Remscheidu, se stalo během několika let pojmem v celém Německu, a dokonce i za jejími hranicemi. Se značkou Vaillant si lidé od to doby spojují sympatie, inovativní výrobky nejvyšší kvality a kompetentní servis.

V katalozích využíval Vaillant zpočátku sporadicky anděla, který však v počínajícím světě firemních značek nepůsobil nijak zvlášť originálně. Kromě toho nebylo možné zakoupit na anděla autorská práva. Docela jinak to bylo se „zajícem ve vajíčku“, pro něhož si Johann Vaillant zajistil v roce 1899 autorská práva.

První šéf propagace firmy Vaillant

Ve dvacátých letech 20. století se začaly klást vyšší nároky na design. V době hospodářské krize učinilo vedení podniku Vaillant zásadní rozhodnutí: v roce 1929 byl ve firmě Vaillant zaměstnán první šéf propagace Otto Lorber. Následuje jednotná, profesionální podoba firemní reklamy a tím také zhodnocení loga, které se poprvé objevuje také v inzerátech. Design výrobků značky Vaillant se přizpůsobuje dobovému výtvarnému pojetí. A také firemní značka prochází první proměnou designu. Lorber dává přednost jasným liniím a konturám, takže se zajíc objevuje ve stylizovanější podobě. Vajíčko dává firemnímu logu jasně ohraničující tvar jako rámeček. Logo je od nynějška doplněno také nápisem "Vaillant", stává se takzvanou slovně obrazovou značkou, která má ten efekt, že posiluje identifikaci značky. Tím byly učiněny kroky, od nichž se všechny další proměny designu už nijak podstatně neodlišovaly. Dochází k další stylizaci, ubude několik fousků, ale na centrálním motivu loga „zajíci ve vajíčku“, se už nic nemění.

Zajíc se učí chodit

Loga se zvířecími motivy provokují k tomu, aby se využívala jako komiksové postavičky. Pohrávání se značkou může posílit její sympatie u veřejnosti. V roce 1935 dělá Vaillant první pokus: v reklamní brožuře Královská zaječí historie opouští zajíc vajíčko a prochází jako komiksový zajíc historií světa, respektive loga, a přesvědčuje přitom monarchy o výhodách teplé koupele. V 70. letech 20. století se objevuje nová komiksová kreace, která kolem sebe shromáždí velkou obec fanoušků. Od té doby patří už jen lehce pozměňovaný zajíc firmy Vaillant k nejoblíbenějším zvířecím logům ve světě známých značek.

Vývoj loga Vaillant

Na počátku padesátých let 20. století je jméno Vaillant v Německu všeobecně známé. Tato remscheidská firma ovládá zároveň svým ohřívačem vody „Geyser“, patentovaným od roku 1905, segment trhu závěsných plynových koupelnových kamen. Nabízí se tedy tento význam ještě zdůraznit, a tak název Vaillant získává v roce 1953 přídavek "Geyser". Během let německého hospodářského zázraku se vajíčko objevuje v ochranném rámečku, který vyjadřuje energii, sílu a kompetenci. Později se využívá další výtvarná dimenze: zelená firemní barva dodává logu nezaměnitelný charakter.

To, že Johann Vaillant přihlásil v roce 1899 velikonočního zajíce jako značku své firmy, představuje pro Vaillant skutečně "Kolumbovo vejce".